Na lekcjach dotyczących LOGO korzystamy z programu Logomocja.
Język Logo tworzą procedury pierwotne i funkcje.
Są to słowa, które Logo rozumie i wie, jak wykonać.
Słowniczek poleceń omawianych na lekcji:
polecenie | znaczenie |
np 50 | przesuwa żółwia o podaną liczbę kroków |
ws 50 | przesuwa żółwia wstecz o podaną liczbę kroków |
pw 45 | obraca żółwia w prawo o podany kąt |
lw 45 | obraca żółwia w lewoo podany kąt |
cs | czyszczenie ekranu |
wróć | ustawia żółwia w pozycji wyjściowej |
ukp "zielony | ustala kolor pisaka |
ukm "czerwony | ustala kolor zamalowywania |
pod | podnosi pisaka |
opu | opuszcza pisaka |
zamaluj | zamalowuje obszar, w którym ustawiony jest żółw |
okrąg 60 | maluje okrąg o średnicy 60 |
koło 60 | maluje koło o średnicy 60 |
Procedurą wtórną nazywamy procedurę złożoną z procedur pierwotnych.
Budowa procedury wtórnej:
oto nazwa_procedury DEKLARACJA PROCEDURY
........
........ TREŚĆ PROCEDURY
.......
już
ZAKOŃCZENIE PROCEDURY
Wywołanie procedury wtórnej następuje poprzez napisanie jej nazwy.
PRZYKŁADY:
oto trójkąt
np 60 pw 120 np 60 pw 120 np 60 pw 120
już
oto kwadrat
np 60 pw 90 np 60 pw 90 np 60 pw 90 np 60 pw 90
już
Wielokrotne powtórzenie procedur ujętych w nawiasy następuje po napisaniu polecenia:
POWTÓRZ ile [ lista procedur]
PRZYKŁADY:
oto trójkąt
powtórz 3 [ np 60 pw 120 ]
już
oto sześciokąt
powtórz 6 [ np 50 pw 60 ]
już
oto koło
powtórz 360 [ np 1 pw 1 ]
już
WNIOSEK:
Aby narysować n- wielokąt stosujemy procedurę:
powtórz n [ np a pw 360 / n ]
Na lekcji napisaliśmy procedurę rysującą "pawie oczko":
Jeżeli jedna procedura wtórna stanowi część treści innej procedury wtórnej, to mamy do czynienia z procedurami wtórnymi wzajemnie zależnymi.
Przykład
oto kwadrat
powtórz 4 [ np 40 pw 90]
już
oto serweta
powtórz 36 [kwadrat pw 10]
już
Przykład
oto okrąg
powtórz 180 [ np 2 pw 2 ]
już
oto motyw
powtórz 36 [okrąg pw 10]
już
Zadanie
Sprawdź co zostanie narysowane, gdy napiszemy następujące procedury:
A)
oto sześć
powtórz 6 [ np 30 lw 60]
już
oto coś
powtórz 6 [sześć lw 60]
już
B)
oto gwiazda
powtórz 9 [ np 50 pw 160 ]
już
oto gwiazdki
powtórz 4 [gwiazda pw 90]
już
Zadanie - problem omawiane i zrealizowane na lekcji:
Napisz procedurę wtórną, wzajemnie zależną, która narysuje gwiazdę: